Pazartesi, Kasım 28, 2005

Şeffaf Şemsiye

Gloss adlı kuafor için Kanada'da yapılan gerilla pazarlama kampanyası. Yağmurlu günlerde kuaförden çıkan herkese şeffaf bir şemsiye veriliyor. Şemsiyede yazan ise "Sürekli göstermek isteyeceğin saçlar". Mesaj çok net ve anlamlı.

Emtiyalaşan Dünyada Fark Yaratmak

TeaForte'yi geçen hafta Popgadget'te gormustum. Çay gibi sıradan bir ürünü özel harmanı, etkileyici tasarımı, ipekten yapılmış süzgeciyle herşeyden farklılaşıyor. İnsan kesinlikle arzuluyor. Gitgide emtiyalaşan dünyada farklılaşma için güzel bir örnek. Aynı zamanda, lüks oteller ve restoranların menuleri içinde hoş olabilir. 2’li paketler halinde tanesi 5$’a satılıyor. Bu da klasik poşet çayların fiyatının tam 50 kat fazlası demek. Dedemlerin kayısı bahçesi var. Liseden beri hayalim kilosu 1$ olan kayısıyı 100$'a satabilmektir. Buna bakınca hayalimin aslında uçuk olmadıgını görüyorum.

Perşembe, Kasım 24, 2005

Cep Telefonları Yeni Nesle Göre Değil

Tabi ki büyük bir genelleme yapıyorum ama şu ayrıntı dikkatimi çekiyor. Messenger tarzı programlarda kişiler kendi profillerini kendileri belirler. Istediği avatarı (resmi) seçebilir, o anki duygusuna göre ismini değiştirebilir... Yani, messenger'da birisiyle iletişim kurduğunuz zaman karşıda görünen profili tamamen sen kendin seçersin. Ancak, cep telefonlarındaki durum tersine. Arkadaşımı aradığımda, kendisi beni hangi isimle kaydetmişse, telefonda o isim gözükür, arkadaşım benim için özel bir melodi atamışsa, benim seçimime bağlı olmadan o meldodiyi kullanabilir. Messenger'da sen karşıdakine profilinle hangi mesajı vermek istiyorsan o mesajı verebilirsin, ancak cep telefonunda karşıdaki seni nasıl görmek istiyorsa o şekilde görünürsün. İlkinde aktifsin, ikincisinde ise tamamen pasifsin.

Salı, Kasım 22, 2005

Lee cekete kişilik katmak

Issey Miyake, Lee ceketlere rozet şeklinde düğmeler kullanarak çok güzel bir tasarım yapmış. Markalar, müşterilerin şekillendirmesiyle daha iyi ve çekici ve kişilikli olacakları tezimi güçlendiriyor.

Yürüyen Merdiven Reklamı

Flickr'de gördügüm yürüyen merdiven reklamı. Bu haliyle biraz taciz edici geldi bana...

Müzelerde WC işareti

Flickr'de yukarıdaki resmi buldum. Resimde Gallo-Roman müzesinin tuvaletlerinde WC simgesi yerine kullanılan simgeleri görüyoruz. Fazla mı abartı? Ufak ayrıntılardan hoşlanmam...

Billboard'un denizin ortasında ne işi var?

New York'un dev bir tsunami dalgazıyla yok olmasını konu alan "the day after tomorrow" filmi için Hindistanda ypılan bir billboard çalışması. Tasarımı beni çok ilgilendirmiyor ama billboard'un yeri nefes kesici. Üç tarafı denizlerle kaplı ülkemiz içinde iyi bir ilham olur. ( Ajans contract ad/ mumbai)

Adidas Japonya: impossible is nothing

TBWA Japonya'nın Adidas içinde gerçekleştirdiği outdoor çalışması. Büyük bir otobüsü tek başına çeken bir adam, mesajı yaşayarak ve yaşatarak veriyor. Impossible is nothing (Hiçbirşey imkansız değildir)

Ürün mü satıyoruz?

Türkiye'de son zamanlarda en başarılı bulduğum ürün lipton. Baharatçılarda, marketlerde... gördüğümüz markalanmamış veya markalansa bile ürün odaklı olarak markalanmış (adaçayı, ıhlamur...) bitkisel çayları bilirsiniz. Lipton bakış açısını ürün odaklı olmaktan müşteri odaklı hale getirdi. Lipton insanların bitki çayı içme sebebini dört maddede özetlemiş. Formda kalmak, stresden arınmak, enerji bulmak ve yemek sonrası çayı. Lipton, herbir durum için bitkisel çaylardan özel bir harman yaparak dört farklı çay üretmiş. Ve harmanları huzur çayı, yemek sonrası çayı, formda kalma çayı olarak yeniden markalamış. Lipton ne satıyor? Kendisini sadece bir çay üreticisi olarak mı görüyor? Yoksa huzurlu yaşam, hayat enerjisi ve kolay hazmedebilme gibi faydalar mı satıyor? Ben, markalar için sadece proje mi satıyorum? Yoksa, müşteri sadakati, markayı farklılaştırma... gibi şeyler mi satıyorum? Sen ürün mü satıyorsun, yoksa bir fayda mı?

Yazdıklarımı özetleyen bir kampanya: Sony Vaio

Sony Vaio'dan her açıdan basarili bir kampanyayla karsilastim. Sony; Jessica Alba, Elijah Wood, Wilmer Valderrama gibi Hollywood'un genç süperstarlarına eşsiz, moda ve kendi imzalarını tasiyan bir laptop kapağı tasarlamalarını istedi. Bu tasarımlar önce Amerika'daki Sony mağazalarında insanların beğenisine sunuldu. Sonra, bu özel tasarımlar eBay'de satılarak geliri dünyada açlığı önlemeye çalışan bir derneğe bağışlanacak. Bu kampanyanın bana çekici gelen 6 özelliğini aklıma geliyor. 1. Hemen herkeste aynı olan, ve neredeyse her zaman yanımızda taşıdığımız laptoplara duygusal bir boyut eklemiş. İnsanların aslında laptoplarıyla karşıdaki insanlara duygusal mesajlar verebileceğini göstermiştir 2. Moda ve Teknolojinin buluşmasına bolca örnekler vermiştim. Artık laptoplarımız, dijital makinelerimiz, cep telefonlarımız bizim için bir teknolojik objenin ötesinde moda aksesuarıdır. 3. Ünlü kullanımı çok başarılı. Tarkan'ın Pepsi reklamlarında oynaması veya Tarkan'ın Pepsi içerken çekilmiş görüntüleri markalar için değer taşır. Ancak, daha da ötesi Tarkan'ın (örneğin) Pepsi için bir ambalaj tasarlaması durumunda gerçekleşir. 4. Tasarımların Amerika'daki başlıca Sony mağazalarını dolaşması, daha fazla insanla bağ kurulmasını saplıyor 5. Tur sonunda bu tasarımları ebay'de satmak akıllıca. Konuşulması sağlanıyor. 6. Sosyal bir amaç için, markanın basitçe bağış yapmasının ötesinde markanın özel bir ürün tasarlayarak bu çabalara katılması etkileyici. Kampanyanın sonuçları hakkında henüz bilgim yok. Ancak, kendi pazarlama felsefeme göre her yönüyle çok başarılı bir çalışma.

Perşembe, Kasım 17, 2005

Pazarlamayı Sessiz Sedasız Degistiren 10 Guc: 1 Torrent

Pazarlamayı sessiz sedasız degistiren trendlerden ilki Torrent'dir. Torrent (ve diger paylasım programları) sayesinde bilgisayar kullanıcıları kolaylıkla dosyalarını paylasabilmektedir. Aynı zamanda digerleri tarafından paylasılılmış diger dosyalara ulasabilmektedirler. Eger Torrent gibi bir program kullanıyorsanız istediginiz her turlu programa, oyuna, filme ve muzige kolaylıkla ulaşırsınız. Ve bu tip ürünlere bir daha para ödemezsiniz. Bu paylaşım sisteminde sirketlere yer yoktur. Paylasım, kullanıcılarla diger kullanıcılar arasında gerceklesir. Simdiye kadar ki deneyimlerimiz gösteriyor ki basta müzik, yazılım gibi sektorler büyük zarara uğramıştır. Ancak inanın bu sadece buzdağının görünen yüzü. Bu trend, modadan, basına; otomobilden, beyaz eşyaya kadar herturlu sektorun karlarını eritmek icin tetiktedir. Ote yandan, tum sektorlerin kurallarını degistirmek ve yeni is modelleri yaratmak isteyen girişimciler icin buyuk fırsatlar barındırır. Bu trend sektor yapılarını nasıl etkileyecek? Batıda ilk orneklerini yeni yeni gormeye basladık. Tahminim 3 sene icinde bu is modeli, tum sektörlerin kar modelini derinden etkileyecektir.
Bu konuda ki ilk ornegim, mybookyourbook sirketidir. Paylasım mantıgını purussuzce alıp basılı kitap sektorune uygulamayı başarmıştır. İsleyiş şu şekilde; paylaşacağınız en az 10 kitaptan oluşan bir liste ile sisteme uye oluyorsunuz. Uye olduktan sonra, diger kisilerin sahip oldugu kitapları görürsünüz. Begendiginiz kitabı rezerve ettiginiz zaman, kitap sahibi kitabı size karsıdan odemeli olarak kitabı gonderir. 6 hafta sonunda kitap tekrar kataloga eklenir. Başka birisi kitabı istedigi zamanda aynı kitabı tekrar siz aynı şekilde gonderirsiniz.
Lendmonkey şirketi ise bu sistemi DVD kiralamaya uyarlamıştır. Müsteriler bu sistemle DVD kiraladıgı zaman gecikme ucreti ödemeden ve sadece posta parasına orjinal DVD kiralayabiliyorsunuz. Sistem, geleneksel DVD kiralama şirketlerine meydan okuyor. Muşterilere carpıcı sekilde ucuz DVD sunarak onları ciddi şekilde tehtit ediyor. Otomobilden, turizme; kıyafetten cep telefonuna tum sektorlerde sektoru aynı sekilde tehtit eden bir oyuncu cikacaktir. Paylasım ekonomisini anlamadan düsen karların sebebini ya anlayamayacagiz ya da muzik sektorunun (genelde) gosterdigi gibi yanlis sekilde yorumlayacagiz.

AlacraStore: Sirketlerle ilgili arama motoru

AlacraStore isimize yarayabilecek bir kaynak. İsletme ve sirketler uzerine odaklanmıs bir arama motorudur. Sektorunuzle yada markanızla ilgili paralı ve bedava raporlara, makalelere ulasabilirsiniz.

Pazartesi, Kasım 14, 2005

Sanata ilham olan markalar

Markalar sanata ilham oluyor. Brian Jungen'in Amerika'nın en kult markalarından Nike ayakkabılarıyla yaptıgı sanatsal calismalar New Museum'da sergileniyor. Nike ayakkabılarını kesip birlestirerek yada tablo haline getirerek yaptıgı calismalar buyuk begeni topluyor. Aynı sekilde sanatta markalara ilham olmaktadır. Artık mağazaların bir magazadan cok sanat galerisine benzemesi alısılmadık durum degil.

Bernart Runner o kadar hızlı ki

Outdoor mecralarının yenilikci sekilde kullanılmalarına hem musteri olarak hem de pazarlamacı olarak bayılıyorum. Nike Runner serisinin Kanada'da yaptığı outdoor calismalarıları da cok etkileyici geldi bana. Konsepti şu; Bernart Runner o kadar hızlı ki binaları bile delip geçer. (Ajans Taxi, Toronto)

Cumartesi, Kasım 12, 2005

MeslekMetik

Mehmet(altiustutasarim)'in, başlattığı zincire kendimi ekliyorum. (Teşekkürler Mehmet) Meslek : Pazarlama Trendlerinin takibi ve yeni iş fikirleri
Beğendiğim isim:
Fatoş Karahasan (Türkiye'de değişen pazarlamayı en iyi anlayan ve anlatan isimlerden)
En başarılı ürünler (TR)
Türkiye'de hayranlıkla takip ettiğim çok fazla marka/ürün var aslında. Başlıcaları; Garanti Bankası (tüm hizmetlerini farklılaştırıp marka yapmaları), Turkcell (Fiyatlama politikaları harika)
Fikir adamları
Prof. Ömer Baybars Tek, Prof. İsmail Kaya ve Prof. Yavuz Odabaşı (Bence TR'de pazarlama biliminin gelişmesine en çok katkıda bulunmuş kişiler), Yener Bey (kafasında sürekli fikirler olan çılgın patron)
Gelişimime katkıda bulunan kişiler
Doç.Dr. Şebnem Burnaz (ITU'de bana çok destek oldu ve ilerlememi sağladı), Melih Arat (Yaratıcılık üzerine çok şey öğrendim)...
Mesleğinizde gelişmenize yarayan en iyi kitaplar
En çok etkilendiğim on kitap (Turkçe, sıralama rasgele) 1. Tüketici Krallığının Fethi - M.Soloman 2. Pazarlama Yönetimi- Philip Kotler 3. Yalın Düşünce - James Womack, Daniel JOnes 4. Tüketici Nasıl Düşünür - Geralt Zaltman 5. Re-imagine - Tom Peters 6. Gelecek için Yönetim - Peter Drucker 7. Değer Temelli Pazarlama - Peter Doyle 8. Kar Bolgesi - Adrian Slywotzky 9. Karmaşıklık - Mİtchell Waldrop 10. Yeni Konumlandırma - jack Trout Bende e-dunya (Kara), adkritik (Burak) ve re-tail (Tarık) bloglarını sobeliyorum

Peter Drucker'ı Kaybettik

Guruların gurusu, "Yönetim" kelimesinin kaşifi ve büyük yaşam filozofu Peter Drucker(95)'ı dün kaybettik. Örnek yaşamıyla, öğrenme tutkusuyla, dünyaya bakışıyla ondan çok şey öğrendim. Düşüncelerini özümseyememekten ve onlara sahip çıkamamaktan korkuyorum...

Cuma, Kasım 11, 2005

Reklamları Gercek hayata Yerlestirmek

Trendwatching, tryvertising trendini gerçek dünyaya ürün yerleştirmek olarak tanımlar. (Ayrıntılar trendwatching'de) Reklamları da ürün yerleştirmenin bir örneği olarak görmeliyiz. İşte en beğendiğim kampanyalardan biri. YahooLocal'ın Hollywood'daki reklamı. Hollywood'daki çalışmada yetenek ajanslarının ve estetik cerrahların nerede olduğunu belirten yerel bir harita kullanılmış. Reklam, sadece bir reklam olmaktan çıkmış, insanlara yol gosteren ve bilgilendiren bir araca donuşmus.

Çarşamba, Kasım 09, 2005

Billboards2Go

Farklı reklam mecralarını ararken bulduğum yeni bir mecayla karşılaştım. Billboards2Go müşterilerine kamyon üzerinden hareketli billboardlar sunuyor. Kiraladığınız kamyon gün boyu NewYork sokaklarında dolaşıyor. NOT: TR'de de bir firmanın bunu yaptığını duydum ama emin değilim.

Yeni bir reklam mecrası mı?

Hollanda'da bir kurutemizlemeci reklam mecrası olarak Taksilerin jantlarını secmis. Mesaj şu; taksinin tekerleklerinin milyonlarca defa donmesi gibi, kurutemizlemedeki makinelerde camasırlarınızı temizlemek icin milyonlarca defa donuyor. Benzetmeyi cok iyi yakalamislar

Burasıda onların Podyumu

İş elbiseleri markası olan Kansan'ın Danimarka'da yaptığı outdoor çalışması. Bizim podyumumuzda burası diyor. Grey Copenhagen tarafından yapılmış. Çok beğendim.

Moda+Teknoloji

Luella, Sony Vaio'lar için tasarladıgı ozel cantalar LG ile Roberto Cavalli'nin ortaklaşa çalışmasıyla bu şık telefonlar ortaya çıkmış Siemens ve Escada ortak tasarımı Samsung - Anna Sui ortak tasarım cep telefonu Cep telefonları çoktandır (dün için bile bazen çoktandır diyebiliriz) bir moda aksesuarı. Lider markalar, modacılarla işbirliği yaparak son derece şık modelleri üretiyor. Şimdilerde cep telefonu markamızı soran birine genelde Nokia, Samsung gibi üretici markaları soyleriz. Kişisel tahminim şu ki, bir süre sonra bu soruya vereceğimiz yanıtlarda moda markası ağırlık kazanacak. Yani, cevaplarımızda üretici markadan ziyade Escada, Anna Sui, Cavelli gibi moda markalarını anımsayacağız.

Salı, Kasım 08, 2005

Pazarlamayı Sessiz Sedasız değiştiren On Güç

Yukarıdaki konseptler ve gerisindeki fikirler işimizi çok derinden etkiliyor(ecek). Kendi gundemimle gerçekte olanlar arsındaki farkı gormek beni korkutuyor.

Geçmişten İlham Almak

Hulgar firması, Skype için çok sevimli kulaklıklar yapmış. Pratik mi, hiç değil. Çok daha teknolojik modelleri (hand-free), çok ucuza alabilirsiniz. Ancak bu modeller dokunma hissinden uzaktır. Sanki kendi kendinizle konuluyormuş gibi hissedersiniz. Moda'da olduğu gibi Teknolojida ve diğer alanlarda da bazen ilhamını geçmişten alır.

Skype "En sıcak trend"

Pazarlamacılar olarak o kadar yoğunuz ki(!) trendleri, iş fırsatlarını, değişen kulturu hiç goremiyoruz. (Bunun nedenleri, ne yapılması gerektiğine hiç girmeyeceğim) En sıcak trendlerden biri Skype'dir. Gunyada 196 milyon kişi tarafından kullanılan, insanları dünyanın diğer ucundaki insanlarla bedava konulturan bir programdır. Program, tüm gençler tarafından biliniyor ve yoğun şekilde kullanılıyor. Ve, bu gençlere ürün satmak isteyen abileri (ben 22 yaşındayım) ve amcaları Skype'yi mutlaka denemelidir. Çünkü Skype, gençlerin beklentilerini şekillendiren güçlerden biri olmakta.

Yalnızım, Yalnızsın, Yalnızlar... Markalar için ne var

PSFK'da gordugum bir araştırmaya gore, 2021 yılında İngiltere’de yaşayan isanların %35’i tek başına yaşayacağı tahmin ediliyormuş. Yalnızlık sıcak bir trend ve markaların bu trende uygun ürünler geliştirmesi ve yalnızlık duygusuyla empati kurmak markalar için karlı olacaktır. Empati nasıl kuracağımızı daha once yazdıgım iki ornek cok iyi acikliyor(Ornekler burada ve burada).

Bu trend işimize her açıdan etkiliyor. İşte aklıma gelen birkaç etkisi

  • Studio tipi evler, mini arabalar nispeten daha çok talep gorecek
  • Kaynak kullanımı ile ilgili ciddi tartışmalar olacak
  • Insanların yalnızlık duygularıyla empati kuracak ürünlere ihtiyaç olacak
  • Geleneksel ev tasarım modeli değişecek. Orneğin yeni evler mutfaksız şekilde inşa edilebilir
  • Tasarımı geleneksel 4 kişilik aile için düşünülmüş tasarımlar değişecek
  • Disneyland out
  • Mini boyutlu veya tek kullanımlık ürünlere talep artacak

Bu trend ulkemizde de aynı hızla devam edeceğini bekleyebilir. Markanız bu trendden faydalanmak için ne yapabilir?

Pazartesi, Kasım 07, 2005

Viagra Etkisini Nasıl Gosteriyor

Pfizer'ın herkesten daha iyi yaptigi seyi ögrenmek istermisiniz ? Lütfen kartı sokunuz. Ve sonra viagra etkisini gösteriyor.

Tween, Mercedes ve VW

Reklamları değerlendirmek uzmanlık alanım değil. Ancak gordugum şey illustrasyon çalışmalarının gençler arasında çok moda olduğu. Turkiye'den Tween, diğer herkesin reklamlarında takım elbiseli yakışıklı adamları kullanırken illustrasyon kullanarak yaptığı reklamlarla algı olarak farklılaştığına inanıyorum. (Keşke bu özelliklerini daha da vurgulasalar) Rm116'da gorduğum illustrasyon kullanılarak yapılan iki otomobil reklamı. İllustrasyonun reklamda kullanımına iyi bir ornek bence Mercedes reklam linki VW reklam linki linki sağ tıklayıp farklı kaydet ile reklamları kaydedebilirsiniz

Sıcak Trend: Mobil Ofis

Yukarıdaki BMW reklamında çok ironik bir mesaj var. Tüm markalar internette otomobilleriyle birlikte var. Ama otomobilinde internet olan tek marka BMW. Yeni nesil için otomobiller sadece bir ulaşım aracı yada daha otesinde bir prestij simgesi değil aynı zamanda bir yaşam alanıdır. En azından evrimleşmesinin bu yone olacagini tahmin ediyorum. USA Today'deki bir habere gore Ford yeni nesil arabalarını 3.000$ ek ucretle mobil ofis haline donusturebiliyor. Mobil ofiste bilgisayar, kablosuz internet, yazıcı, dijital kamera ve kredi kartı okuyucu dahil bir ofis için gerekli herşey mevcut. Mobil Ofis sıcak bir trend. Hem otomobil üreticileri için, hem insanlar için hem de bu trendden faydalanan girişimciler için.

Cezalısın!

Çocuklar nasıl cezalandırılır? - Cezalısın! odanda bir hafta dışarı çıkmak yok - Arkadaşlarınla oynayamazsın! Cezalısın İzlediğim çoğu filmde çocuklar boyle cezalandırılırdı. Etkilide olurdu, çocuk masumlaşır odasında tek başına kalmanın hüznü içinde hatayı tekrarlamamaya soz verirdi. Yeni kuşak için bu tip şeyler artık bir ceza değil (bir odul bile sayılabilir). Nickelodeon tarafından yapılan bir araştırmaya gore; Amerikadaki 6-11 yaş aralığındaki çocukların; % 70 kendi odalarında TV %49 oyun konsolu %37 DVD veya VCD %35 Uydu yayınlarına ulaşabiliyor %25 Internet ve bilgisayarı var Cocukların odaları küçük bir medya merkezi gibi Internetle dünyaya bağlanıyor, oyun konsoları ile dünyayı fethediyorlar. Odalarında kapalı kalmak onlar için sorun değil.

Cuma, Kasım 04, 2005

Çadıra Donusen Billboardlar

Muzarrafabat, Pakistan'da billboardlar, deprem sonrası evsiz kalanlar için cadir olarak kullanılıyor. Pazarlama duyarlılık demektir. Deprem acısını en yakından biz biliyoruz. 2868'e boş bir mesaj atarak 5 YTL'lik bağış yaparak yardım çalışmalarına az da olsa katkı yapabiliyoruz. via we-make-money-not-art

Perşembe, Kasım 03, 2005

Köpekleri Hedefleyen Outdoor

NY Festivali finalistlerinden gordugum kopekleri hedefleyen bir çalışma. Pedigree markalı köpek mamaları süpermarketlerin ve petshopların önüne üç boyutlu ve kokulu stickerslar yerleştirir. Petshopa köpekleriyle beraber giden sahiplerine net bir mesaj. Amsterdam'daki Tequila ajansı yapmış. Kopekleri hedefleyen diğer bir outdoor çalışmasını Podyum blogunda yayınlamıştım. Bakmak için buraya

Çarşamba, Kasım 02, 2005

Bayram Mesajı

Prof. Dr. İsmail Kaya'nın bayram mesajına bütün kalbimle katılıyorum.
"Ulusça çok çok ihtiyacımız olan "Pazarlama"yı doğru ve etkili bir biçimde bütün halkımıza anlatma görevini kendileri için en büyük sorumluluk bilen (en azından ben öyle bilsek diyorum) ve bunu değerli çalışmalarıyla gösteren Sevgili Türkiye Pazarlama Akademisyenleri'nin Ramazan Bayramlarını kutlar, nicelerine daha fazla "insan ve müşteri sevgisi" ile dolu dolu kavuşmak dileklerimle, Selam, saygı ve sevgilerimi iletirim."

Kartvizitim Kalmadı

Cumartesi günü Marketingiste gitmeyi planlarken sabah farkettim ki işyerinden kartvizitimi almayı unutmuşum. Cözüm üretmek için zaman yok. Bende şu şekilde bir yol buldum. Google sayfası ve arama butonuna "ozgur alaz" yazmak.

Salı, Kasım 01, 2005

Avatara Reklam Yerleştirmek

Adverlab'da duyduğum fikir çok hoşuma gitti. Messenger programlarında, forumlarda ve diğer mesajleşme programlarında insanlar kendilerini küçük resimlerle(avatarlarla) ifade eder. Fikir şu? Neden bu avatarları markalamayalım? Bunun iki aşaması vardır. İlki insanların avatar olarak sizin markanızın resimlerini kullanmasını teşvik etmektir. (Benim geçen yıllarda kullandığım Avatar, bir Subaru impreza resmiydi. Bir sonraki aşama ise Adidas ve FCUK markalarının Yahoo ile işbirliği sonucu yaptıkları iştir (ornek alınmalı). Burada siz kendi Avatarınızı kendiniz tasarlayabiliyorsunuz ve onu zevkinize gore son moda FCUK kıyafetleriyle giydirebiliyorsunuz. Boylese kullanıcı avatarını kendi ruh haline ve kendi moda tercihine gore sürekli guncelleyebiliyor. Ve inanın müthiş bir virutik reklam kaynağı. Reklamcılar ve pazarlamacılar günde saatlerce messenger ve diğer mesajlaşma programlarında geçiren gençleri yakalamak için mass medyada klasik olarak yaptıkları ürün reklamını yerleştirmekle yetinmemeli. Daha da otesinde kişilerin markayla kendi kişiliklerini yansıtabileceği aletler geliştirmeli. ilgili trendler Imvironments Evrimi Anlamak, Evrimi Yaşamak